lørdag 11. august 2012

Hvem er det jeg tror jeg er?

Hvem er det du tror du er? Og hvem er det jeg tror jeg er? Jeg er fryktelig ambisiøs, tør å drømme stort, har relativt god selvinnsikt, veit jeg er elska av Gud og mennesker, og veit at jeg er flink til en hel masse. Men hva sier det om meg? Din opplevelse når du treffer meg som ikke kjenner meg. Deg som aldri har en samtale med meg, men ser meg på t-banen, når jeg lever i min egen verden. Deg som ser meg når jeg prater, tuller, ler, danser, synger, leker med andre. Deg som treffer meg på jobb når jeg er resepsjonist eller instruktør og du er kunde. Hvem møter du?

For da møter du ikke min tankeverden, mine kloke ord og store drømmer. Da møter du et smil eller ikke et smil. Et hei eller ikke et hei. Du får en hyggelig samtale eller ikke det.

Kanskje bryr du deg ikke det grann. En hel del folk er likegyldige de aller fleste av dem i møter i løpet av en dag, en uke, en time, et liv. Eller så bryr du deg. Kanskje det avgjør om din dag blir god eller dårlig. Om ditt liv blir godt eller dårlig?

Det er bra å være trygg på hvem man er. Være sikker på at ja, jeg er interessant. Så lenge man fortsatt er ydmyk, møter folk med respekt, toleranse og en tro på at de også er interessante. For det er de jo altid, de andre. Det er bare at man ikke alltid vet på hvilken måte med en gang. Jeg forsøker og forsøker og forsøker det. Klarer det stort sett, håper jeg. Men hva vet jeg? Hvor mange har jeg såret ved å ikke kaste et annerkjennende blikk eller smil til dem? Og hvor mange av de gangene var jeg halvveis klar over det men lot være likevel? Og hvor mange ganger har min usikkerhet blitt opplevd som en avvisning for noen andre? For jeg er jo ikke alltid så innmari trygg, jeg heller.

Så hvem tror jeg at jeg er?

En sum av det hele. Hele pakka med drømmer, håp, ønsker, moral, tro, sjalusi, bitterhet, men også utstrålingen min, væremåten min, personligheten min, entusiasmen min og kroppen min. Den er jo også meg, ikke bare hjertet og hodet, selv om de kanskje er viktigere. Så er vel min jobb å la den summen bli god. For det er mitt mål. Kjære Gud, hjelp meg med det, for det klarer jeg ikke på egen hånd, amen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar